Duven dusch

Jag vilar pannan mot duschens glasvägg. Ser vattendropparna bli allt tyngre, tills de förlorar kampen mot tyngdkraften och skapar klara rännilar i imman på glaset.

Stå på benen mäktar jag inte. Jag sitter. Försöker övertala kroppen att resa sig upp, men synapserna i hjärnan tycks ha kopplat ner. Orkar bara se droppe efter droppe snabbt ila mot badrumsgolvet.

Kommer att tänka på Kjell Erik Ståhl som i radio P4 Kristianstad ger sin definition på ett riktigt hårt träningspass: då ska man inte orka stå upp och duscha.

(Innan någon blir irriterad. Nej, jag jämför mig inte med Ståhl. Nej, jag inbillar mig inte att vi har det minsta gemensamt som löpare. I all fall inte i annat än att vi båda gillar att springa.)

Men stå upp och duscha efter gårdagens intervallpass det pallade jag banne mig inte. Intervallstege (12, 10, 8, 6, 4 minuter) i något som borde ha varit tröskeltempo, men som skickade upp snittpulsen i uppåt 93 % av max. Efteråt raglade jag hem. Sjönk ner under en ångande het vattenstråle. Minns inte hur jag tog mig därifrån till sängen. Kanske någon bar mig.

22 tankar om “Duven dusch

  1. Oj, det ser minst sagt hårt ut! Härligt 🙂 hur lång vila mellan och anbefalldes aktiv vila i form av jogg eller gång eller fick du ta ståvila? Jag tänkte springa 3x3km tröskelintervallerw imorgon, inte omöjligt att jag testar detta istället! Sitta och duscha måste man ju trots allt prova någon gång i livet…

  2. Staffan: Tycker absolut du ska testa! Vill du bygga pannben av det riktigt hårda slaget vänder du på stegen. Körde gåvila, 20 % av föregående intervall. 140 sek efter de 12 minuterna alltså, och så krympande ner till 70 sek efter 6-minutaren.

  3. Staffan,
    min galning till adept var lite anarkistisk igår. Att springa 40 min med snittpuls på 93 % av max och med den korta vilan är inget jag rekommenderar ens till min fiende. Sliter på tok för mycket (som ”straff” för detta missar hon nu helgens långdistans :-). Men håller du dig till tröskelfart får du ett kanonpass. Och du, sitta och duscha kan man göra ändå :-). Tror i och för sig du har koll, men tyckte ändå det var på plats med ett förtydligande (och samtidigt få chansen att rentvå mig själv från sadiststämpeln detta inlägg annars ger mig som coach). Tipset om att vända intervallen för att bygga inre hårdhet är inte så dumt. Kör hårt!

    • Tack för kompletterande info, tror banne mig att jag ska ge mig på detta imorgon men i lite lugnare tempo, kanske börja runt halvmarafart. Gillar fallande stegar i ökande fart så dqet får det nog bli, dessutom gillar jag kort vila även på längre intervaller så jag kör nog min patenterade gåvila på 1 min rakt igenom!

  4. Ursäkta franskan men Merde vilket bra pass! Jag vände på stegen och körde 1 min gåvila rakti igenom och försökte hålla mig på tröskeln, det var inte så lött och i slutet av tolvminutaren var jag inte så kaxig när jag dessutom tuggat i mig ett antal höjdmeter också! Tack för tips!!

  5. Gasch!!!! Sicket pass! Jag tycker jag har tagit ut mig mycket till och från men haft behov att sitta och duscha…. det har jag inte haft ännu!! Inser att jag har en del kvar till er riktigt hårda löpare!

  6. Per: Bra försök att tvätta bort stämpeln. Men mig lurar du inte… 🙂

    Ingmarie: Finns ju en del felmarginaler här. Som att min pulsklocka inte alltid är att lita på. Och att jag kanske har högre maxpuls än jag trött. Men trött som … var jag hur som helst. Kanske nådde jag den temperatur när stål smälter? 🙂

    Benet: Tack! Kanske hade kungen nickat gillande åt kämpainsatsen, men farten hade han garanterat fnyst åt. Men jag är nöjd ändå.

    Snorkkis: Tack! Va´ fiffigt det vore förexten; om man kunde få mjölksyra av ngn annans träning, för då skulle man kanske få träningseffekt utan att behöva träna själv. Mustafa skulle gärna få träna åt mig. Fast förmodligen skulle jag svimma av den mängd mjölksyra mannen producerar.

    Niklas: Klart du vågar! Det är kul. Men det var banne mig på håret att jag tog mig hem. Övervägde att lifta med ngn förbipasserande bilist.

    Staffan: Sjukt bra jobbat! Bakvänd stege med bara en minuts vila är grymt!

    Anneliten: Det var jag med… av andnöd. 🙂

    Carina: Inte då, du är hård som titan! Tycker absolut att du ska testa en intervallstege. Roligt som sjutton! Efteråt.

  7. Jag är årsbarn med Kjell-Erik och eftersom jag duschar i badkaret, sitter jag alltid. I övrigt vinner du nog alla jämförelser med den store. Åtminstone så som du härjar just nu. Det där med puls säger mig inte så mycket, men farten på dina intervaller duger bra åt mig.

  8. Staffan,
    äras den som äras bör. Just den intervallstegen hade jag faktiskt inget med att göra. I schemat stod enbart 40 min tröskelintervall denna gång. Så det upplägget hade hon klurat ut själv.

    Imponerande starkt av dig att vända på stegen!

  9. Jumper: Hårfärgen har ni också gemensamt. Och längden. Och y-kromosomerna.
    Har tidigare läst intervjuer med K-E som framställt honom i rent monstruös dager. Men han var då hur mänsklig som helst i SR:s intervju.

    Staffan: Aha! Förklarar all trafik från din blogg till min. Tackar!

    Malin och Jonna: En liten hemlis… det händer att jag sitter i duschen även utan att jag sprungit mig halvdöd innan. 🙂
    Konstigt har jag aldrig haft problem att ta ut mig på annan typ av träning, typ F&S cirkelfys. Men i sommar har jag, med coachens hjälp. lyckats applicera lite jäklaranamma även på löppassen.

  10. Ping: Straffspark « blogg@bureborn

  11. Ping: Tjejmilen 2012 | Lite Längre

Lämna en kommentar