Tio saker om mig

Jag har fått mitt livs första  award!  ”I think you are an awesome girl”. Av supertjejerna Ingmarie och Lisette.  Tack!

Den innehåller en utmaning oxå. Eller snarare två. Att ge priset och utmaningen vidare till tre andra supertjejer. Och att berätta tio saker om mig själv.

Tre formidabla tjejer. Bara tre….  Av alla miljarder häftiga brudar i världen. Och så ska de inte ha antagit utmaningen tidigare heller, gissar jag. Och ha en blogg. Det får bli de fantastiska pinglorna:  Paljetten Q, Helena och Snorkfröken.

Jag då?

1. Jag har en prickig vaxduk på matbordet, prickar på gardinerna, en dotter med en prickig tröja och prickar i ansiktet (fräknar). Jag gillar prickar helt enkelt. Små prickar.

2. När jag springer lyssnar jag på musik som jag skäms lite för. Som Linda Bentzing. Och E-type. När jag inte springer föredrar jag skandinavisk folkmusik. Den skäms inte för sig.

3. Ibland öppnar jag mina stora arkivlådor och dagdrömmer om att dra iväg till en grafikverkstad  och förverkliga alla skissartade idéer som gömmer sig där. Konstnärsdrömmar dör uppenbarligen aldrig.

4. Som nyfrälst löpare knarkade jag asfalt. Numer tycker jag till och med slingrande grusvägar är monotona. Men ge mig stigar med rotsnubbel och stenskravel och jag blir lyrisk.

5. Bokyllorna förökar sig i skrämmande fart i vårt hushåll. Liksom innehållet. De brittiska pusseldeckarna är ena rackare på att yngla av sig.  

6.  Trångsynthet gör mig arg. Och riktigt rädd.

7. Till frukost äter jag varm fruktsoppa. Säkert helt förkastligt ur näringssynpunkt, men jag behöver kickstarten.

8. Till det vackraste jag vet hör karga, öppna, vilda, gärna havsnära landskap. Så mina drömresmål är sådana. Som Svalbard, Färörna, Island och Eldslandet. Det är nog också förklaringen till att jag har förvånansvärt svårt att undvika Norges kustland.

9. Det finns vissa som tror att jag skrattar jämt. De har nästan rätt.

10. Jag älskar att bli kliad på ryggen. Löst och försiktigt, bara som en en lätt nuddning, så där så att håren på armarna reser sig. Och kroppen inte riktigt vet om den ryser av välbehag eller obehag.

…………………………………………………………………….

13 tankar om “Tio saker om mig

  1. När jag läser upp listan för snitsaren, nickar han vid de flesta punkterna. Då och då skrattar han till. Den tionde punkten gav honom obehagliga rysningar. Vid ”skandinavisk folkmusik” höjde han på ögonbrynen och mumlade ”Hm skandinavisk, kanske även den säregna norska”. Vidare undrar han om hon spelar, sjunger eller dansar sådant eller annat.

  2. Ping: Jag är underbar! « PaljettenQ

  3. Joel: Tack! Jag är rätt genomskinlig. 🙂

    JUmper: Är norsk folkmusik säregen? Jag slukar förstås inte alls folkmusik, och sjunger, spelar eller dansar gör jag inte. Jo förexten, dansar gör jag gärna men inte enligt skolboken. Sjunger gör jag bara i duschen, och på Pumlans sängkant.

    Oliver: 🙂

    Ingamrie: Tack detsamma!

    Paljetten och Helena: Prickar rules!

  4. Ja, norsk gammal folkmusik på bordunsträngad fela tycker låter riktigt egendomlig. Som västsvensk fast mycket värre.

    Angående punkt 3, undrar snitsaren

    a. om de ”skissartade idéerna” är fysiska, det vill säga, nertecknade på papper. I så fall är de ju inte bara drömmar.

    b vad som mer exakt håller dig borta från grafikverkstaden. Tidsbrist är ett begripligt skäl, men är det något mer som spökar

  5. Jumper: Riktigt gammal nordisk folkmusik har sina egenheter. Men bordun tycker jag är rätt läckert, i alla fall på säckpipa.. Många av skisserna är nedplitade på papper, andra svävar mest omnkring i sinnet. Skissartade i allra högsta grad är båda varianterna. Det är nog faktiskt så att just tiden inte räcker till, dygnet har ju så förtvivlat få timmar. Att jag sedan är medlem i en grafikverkstad i Ö-vik underlättar inte saken.

    Snorkkis: Ska genast in och läsa dina avslöjanden!

  6. För undvikande av missförstånd: Jag skrev ”värre”, men menade ”ännu mer”. Jag tycker om både norskt och surrande borduntoner.

    Snitsaren säger att även skissartade skisser har ett värde. Men om det är så att du ”tänker grafik” så tror han att han förstår problemet.

Lämna en kommentar